vrijdag 29 juli 2016

Schrijftip 2: De 5 p's

Hoi

Het is weer eens tijd voor een schrijftip :)
Dit keer een schrijftip die bestaat uit 5 delen. Daardoor is het ook een langere post.

Het is deze keer een grote afbeelding dus ik schrijf er lekker naast :p

Zoals vaak/altijd gebruik ik een Engelse versie.
Simpelweg omdat ik vind dat deze veel betere tips hebben. Ook worden ze echt wel heel duidelijk uitgelegd.

Goed, deze tip dus.
Eerlijk? Ik ben hier al een beetje voorbij maar het is wel een tip die me blijft helpen om te kijken of mijn verhaal zeker klopt.

P1: Physical
De fysieke eigenschappen.
Het is belangrijk dat je deze hebt om je personage goed te kennen.

Het is eigenlijk echt de basis. De leeftijd, het geslacht, hoe groot is je personage, wat is zijn/haar seksuele voorkeur (hetero, holebi,...), tot welk ras behoort je personage,...

Dit is een gemakkelijke en tegelijk heel moeilijke stap. Je hebt (meestal) je personages in je hoofd. Maar hen echt beschrijven, uitleggen welk gevoel ze fysiek moeten oproepen,... Dat is echt niet gemakkelijk.
En dat is wat het dan weer moeilijk maakt. Je personage gewoon uitzonderlijk knap noemen dekt de lading niet... Waarom is hij/zij zo knap? Wat maakt je personage uitzonderlijk knap.

Ik heb geprobeerd om dit voor mezelf zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

P2: Psychological
De psychologische eigenschappen.

Deze is moeilijker. Je diept je personages steeds dieper uit. Je hebt hun uiterlijk maar nu moet je hun innerlijk beschrijven.
Wat zijn hun gewoontes, hoe goed kennen ze zichzelf, wat maakt hen gelukkig, wat is hun intelligentie niveau,... Allemaal vragen waar je goed over moet nadenken en die een grote invloed kunnen hebben op je personage én zelfs op je hele verhaal.

P3: Personal

Om eerlijk te zijn zie ik zelf het verschil niet zo goed tussen de Psychological en de Personal. Bij alle twee kijk je meer en meer naar de diepte van je personages. Bij psychological gaat het echt om de persoon. Bij personal gaat het meer om de relaties die het personage aan gaat.

P4: Personality
Persoonlijkheid.

Voor mij gaat dit deel over wat ik de eerste ontmoeting zou noemen. Als je iemand beter wil leren kennen zijn dit de dingen die je wilt vragen en weten. Waar hopen ze op, waar denken ze aan? Wat is zijn/haar grootste angst? Wat zijn de beste herinneringen en zo verder.

P5: Practices

Dit deel is veel praktischer maar daarom niet minder belangrijk. Wat is je personages zijn/haar manier van praten? Wat eet hij/zij wel of niet graag. Welke kleren draagt je personage,...

Als je al deze vragen voor jezelf beantwoord heb je een levend personage gecreëerd. Lezers zullen zich kunnen vinden in wat je personage zegt of doet.


Laat maar weten of jullie iets gelezen hebben dat nieuw was :)
Of zijn er dingen die ik niet gezegd heb?

Tot snel
x
Sam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten