vrijdag 29 juli 2016

Moeilijk gaat ook

De eerste dag van het werken met een planning. 
Een uur lijkt niet veel tijd maar toch blijkt het moeilijker dan ik dacht om effectief een uur bezig te zijn met het verhaal. Na verschillende pogingen en heel wat zuchten is het me toch gelukt.

Ook het maken van een profiel voor de personages is niet eenvoudig. Het feit dat het hier altijd zonnig is heeft daar zeker mee te maken. 
(Al klinkt dat vooral als een excuus van de uitsteller in mij) 
Het uiterlijk is niet zo moeilijk. Ook de basis krijg ik redelijk snel op papier. Maar dan begint het pas moeilijk te worden. Wat is hun geboortedatum, hoe past dat bij hun karakter? Wat zijn de positieve eigenschappen? En misschien nog wel belangrijker voor het verloop van het verhaal zijn de negatieve eigenschappen. Hoe bepalen die je personage, de relatie met de andere personages en natuurlijk je verhaallijn?

Nu pas besef ik echt dat de keuzes die je, tijdens het maken van een uitgebreid profiel, maakt echt heel bepalend (kunnen) zijn voor het verloop van je verhaal. Alles wat ik al bedacht had moet dus kloppen met mijn personages. Of ik moet ideeën opofferen omdat het eigenlijk niet bij mijn personage past. Wat ik ook kies, het is moeilijker dan ik had verwacht. 
Dus nee, mijn opdracht van gisteren is niet geslaagd. Mijn profielen zijn niet af. Nog lang niet zelfs… Maar, ik vind het zelf niet erg, omdat dit wil zeggen dat ik echt goed nadenk over mijn personages. En dat is iets waar ik de rest van het schrijfproces plezier van ga hebben.


Ik beloof dat jullie kennis zullen maken met de personages wanneer ik klaar ben met het uitwerken :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten