vrijdag 29 juli 2016

Huiswerk voor mezelf

Vandaag, in het zonnige Spanje, neem ik een besluit dat mijn leven als schrijver zal veranderen.

Al weken zoek ik tips op om een betere schrijfster te worden, om op een overzichtelijke manier met mijn verhaal om te gaan, om mijn personages levend te maken/houden…

Nu is het tijd om daar ook echt werk van te maken. Tijd om de eerste tip in werkelijkheid om te zetten.

    1) Maak een schrijfplanning, zorg dat je iedere dag met je verhaal moet bezig zijn. Doe tijdens deze tijd niets anders.

Het klinkt eenvoudig maar uit ervaring weet ik dat het dat niet is…
Soms klinkt het alsof je jezelf dwingt om te schrijven. Maar je inspiratie kan je niet dwingen, toch?
Klopt. Maar het helpt wel om te weten dat je iedere dag bezig mag zijn met je verhaal. Dat je daar iedere dag tijd voor zal hebben, hoe druk die dag ook is.

Aangezien ik op vakantie ben werk ik nog niet met een strak tijdschema. Ik spreek gewoon af met mezelf (en jullie) dat ik iedere dag een uur bezig zal zijn met mijn verhaal. Deze blog mag daar ook bij, want terwijl ik denk over wat ik jullie zal vertellen ben ik in mijn hoofd de hele tijd bezig met mijn verhaal.
Dus: Iedere dag 1u bezig zijn met mijn verhaal.

Goed, de eerste stap is gezet. Eens kijken of ik ook al iets kan met mijn 2de tip.

    2) Gebruik NaNoWriMo als medium om dingen uit te testen.

Oké, ik heb al van NaNoWriMo gehoord en ben al lid (uit nieuwsgierigheid). Het concept begrijp ik maar voor de rest weet ik nog niet zo goed hoe het werkt. Dat komt dus op mijn To Do list voor als ik thuis ben (de Wifi is hier echt niet snel genoeg).
Eens kijken of ik met de volgende tips op dit moment iets kan doen.

    3) Maak een simpel profiel van ieder personage
    4) Maak een uitgebreid profiel (met achtergrond erbij)
    5) Maak een ontwikkeld profiel (waarom is hij/zij jaloers)

Deze 3 klinken heel logisch. Op een bepaalde manier was ik daar al mee bezig. 
Alleen niet genoeg.
Vandaag probeer ik 3, 4 & 5 uit voor mijn hoofdpersonages.
Ik hou jullie op de hoogte :)

To Do list (vanavond)
·        * Maak profielen van mijn hoofdpersonages
To Do list (thuis)
·        * Maak een grondige tijdplanning over wanneer en hoeveel ik per dag ga schrijven

·        * Test NaNoWriMo uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten