donderdag 11 augustus 2016

Ode aan een auteur: Thea Beckman

Vandaag zet ik een auteur in de bloemetjes.
Als allereerste auteur heb ik gekozen voor Thea Beckman.
Zij is een enorme bron van inspiratie voor mij.
Voor ik meer vertel over mijn ervaringen met Thea Beckman stel ik haar graag eerst aan jullie voor.

Thea Beckman is een Nederlandse schrijfster. Ze werd geboren op 23/07/1923 en overleed op 5/05/2004.
Ze schreef verschillende (historische) kinder- en jeugdboeken.
Haar bekendste boek is "Kruistocht in Spijkerbroek" waarvoor ze in 1974 de Gouden Griffel kreeg.

Dit boek is ook verfilmd. Thea Beckman heeft het proces voor het maken van de film nog meegemaakt. Het scenario werd uitgebreid met haar besproken. Het eindresultaat heeft ze echter nooit meer gezien.

Thea Beckman schreef verschillende alleenstaande verhalen maar ook 2 triologieƫn.
Haar allerlaatste boek "Gekaapt!" schreef ze in 2003.

Waarom vind ik Thea Beckman zo geweldig?
Ik hou van historische verhalen. Zeker wanneer ze gebracht worden op een manier die, toen ik een puber was, toegankelijk is voor mijn leeftijd. Met ieder hoofdpersonage kon ik mezelf vergelijken. Hoe meer boeken ik van haar las, hoe meer ik er wou verslinden.

Mijn echte grote liefde voor haar boeken kwam door haar tweede trilogie.
Kinderen van moeder aarde, Het helse paradijs & Het gulden vlies van Thule.
Ik genoot er van om eens boeken te lezen die niet leken op onze wereld en tegelijk toch wel.
Nu, met schrijfsters zoals o.a. Suzanne Collins, is dat niet zo vreemd maar toen ik kind was dus wel :)

Zelf heeft Thea Beckman over haar trilogie gezegd dat ze niet geloofd in een vrouwenmaatschappij. Mensen deugen volgens haar niet. Zo zei ze: "Mensen zijn hebzuchtig, agressief en onverdraagzaam".
Daar heeft ze zeker een punt maar toch geniet ik nog steeds van de maatschappij die ze gecreƫerd heeft.

Kennen jullie nog pareltjes van haar?
Of zijn er andere schrijfsters/schrijvers die ik zeker eens moet bekijken?

Tot snel
Sam
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten